2013 | 2012 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

dinsdag 11 oktober 2011 / Parkstraat 29 / Arnhem / website
Hoe verrassend is de Arnhemse wijk Presikhaaf? Er gebeurt in deze krachtwijk niet zoveel als in het centrum van de stad, maar de wijk wordt almaar mooier. Dat kan woningcorporatie Vivare nu laten zien met twee wandelingen door de wijk en de website Presikhaaf Loopt!.
briefing en concept
Woningcorporatie Vivare vroeg gulden bodem de mooiste kanten van Presikhaaf zó te presenteren, dat iedereen ervan kan genieten. In overleg met Lianne van Klaveren besloten we een wandeling door de wijk te ontwikkelen. We hebben een team samengesteld en zijn op zoek gegaan naar de schatten van de wijk.
veldwerk
De brainstorm met alle Vivare medewerkers die betrokken zijn bij Presikhaaf leverde een schat aan interessante locaties op. Met de resultaten van het veldwerk van ontwerpster Remke, communikater Kevin en fotograaf Rolf, die drie dagen door alle steegjes en achterommetjes van de wijk zijn gefietst, maakten we een shortlist van de beste plekken. De vijf criteria die we onder leiding van coördinator Robert hadden opgesteld waren daarbij het uitgangspunt.
wandelroutes
Van de 30 ‘schatten’ maakten we twee wandelingen: de Parkroute en de Waterroute. De parkroute is korter dan de Waterroute en doorstappers kunnen ze ook na elkaar lopen.
voorbeeld: het bospaadje
Schat nummer tien van de Parkroute is ‘Het bospaadje’. Vlak langs het spoor ligt een bijna vergeten paadje. Neem even wat tijd voor uzelf en geniet van een wandelingetje tussen de mooie hoge bomen. Doordat het paadje niet erg opvalt, is het er bijzonder rustig. Het leent zich perfect voor een kleine ontdekkingstocht vlakbij huis.
Halverwege het bospad gaat u naar rechts. Neem de trap naar het Podium, schat 11 >>
voorbeeld: het leuke tuintje
Schat nummer zes van de Waterroute is ‘Het leuke tuintje’ in de Bethaniënstraat. Deze tuin is gewaardeerd als ‘mooie stadstuin’. Kijk ter hoogte van het meterkastje even over het hek en aanschouw een weelderige oase. Deze bloemenzee is meer dan een hobby, het is een dagtaak. De bewoners onderhouden de tuin heel regelmatig en zijn altijd in voor een praatje.
Loop verder door de Bethaniënstraat tot de bocht, daar vindt u schat 7 >>
mangapoppetjes
Om te laten zien dat de wandelingen voor alle bewoners van Presikhaaf aantrekkelijk zijn (een belangrijk punt in de briefing), maakte Remke vijf mangapoppetjes van de vijf ‘persona’ die Vivare intern gebruikt om haar klantgroepen te beschrijven. De poppetjes geven grappig commentaar op de schatten en vragen de bezoeker de schatten te waarderen. De best gewaardeerde schatten zijn in een top vijf op de homepage te zien.
opening
Het startpunt en kroonjuweel van beide routes wordt het T-Huis. Het koepelgebouwtje dat ooit de achteringang van Arnhem Centraal vormde zal vanaf 2012 door Vivare worden geëxploiteerd als theehuis. Verstandelijk gehandicapten van Siza zullen er gaan werken. Bij de Start Bouw van het T-Huis op 10 oktober heeft gulden bodem Presikhaaf Loopt! geïntroduceerd.

maandag 28 maart 2011 / Parkstraat 29 / Arnhem / website
We hebben een filmpje gemaakt en jij beslist wie daarin de hoofdrol speelt. Ga als de wiedeweerga naar deze website en help het geheim van wijkontwikkeling te verspreiden! Of lees hier verder over de verwezenlijking van dit project.
briefing en concept
Volkshuisvesting Arnhem vroeg ons een filmpje te maken waarin het lastige principe wijkontwikkeling zichtbaar wordt. Er gebeurt een hele tijd niks en dan - in één keer - is er resultaat. Konden we daarvoor een metafoor bedenken?
Het filmpje mocht maximaal 1 minuut duren en moest voor zichzelf spreken. Dat viel op gulden bodem in goede aarde.
draaiboek
Wijkontwikkeling is een kwestie van lange adem. Er moet jarenlang geïnvesteerd worden voordat zichtbaar en voelbaar is dat de wijk vooruit gegaan is. En vaak is niet eens aan te tonen, dat alle investeringen leiden tot het resultaat waarvoor ze waren bedoeld. Maar zeker is, dat de energie die in de wijk wordt gestopt uiteindelijk veel oplevert. We stelden voor een filmpje te maken over een zaadje dat maar moeizaam een bloem wordt. Het krijgt water en wordt goed verzorgd, maar wil maar niet groeien. Als er overal spontaan bloemen opkomen, komt het toch uit de grond.
schetsen en stijlonderzoek
Toen we met het project begonnen, was het midwinter en ijskoud. We zochten dus naar een stijl die in de studio uit te voeren was. Omdat het filmpje niet belerend maar inspirerend moest zijn, besloten we een stop-motion animatie van geknipt karton en grappige tekeningetjes te maken. Vriendelijk en vrolijk.
enthousiasme en social media
Na de presentatie van onze schetsen waren directeur Gerrit Breeman (initiatiefnemer) en Annelies Roering (communicatiewonder) zo enthousiast, dat we besloten het filmpje breder in te zetten. Wijkontwikkeling werkt, dat wilden we zoveel mogelijk mensen vertellen. Volkshuisvesting besloot er een prijsvraag van te maken, waarbij een bedrag beschikbaar wordt gesteld voor mensen die iets willen doen in hun wijk. En toen kregen we het idee om er een viral van te maken; het geheim van wijkontwikkeling zou zich als een inktvlek gaan verspreiden.
de fertiele grond
We hebben dagenlang getekend en dankzij onze helden Ramon van ShoSho en Kaân van Parr Software hebben we het klaargespeeld de beloftes waar te maken. Het eerste filmpje was vrolijk en vriendelijk en je eigen foto in de bloem werkte heel aanstekelijk... maar het miste iets, het was niet supergrappig!
To boldly go
We hebben het draaiboek omgegooid en introduceerden een poppetje. Het poppetje zou rondstappen in het decor en met grappige bewegingen het zaadje planten en verzorgen. En om het supergrappig te maken kreeg het poppetje een gezicht dat de bezoeker zelf kon plaatsen! Dit bleek een geweldig technische uitdaging, waarvoor al onze grenzen verlegd moesten worden.
Een eerlijk ambacht is een gulden bodem
Maar daarin zijn we goed op gulden bodem. Jurjen acteerde als poppetje en bewerkte de opnames in Photoshop, Ramon componeerde van alle onderdelen in After Effects een prachtig filmpje vol lagen en tracking scores, die Kaân gebruikte om in Flash een applicatie te programmeren dat ieders hoofd vlekkeloos en soepel in het filmpje plaatst.
It's all yours now
En nu is het tijd om het filmpje te delen. Met iedereen die het leuk vindt om de hoofdrol te spelen in zijn eigen filmpje. Met iedereen die een ander 1.000 euro gunt voor een activiteit in de wijk. Met iedereen die het belangrijk vindt, dat de wijk waarin je woont een fijne plek is, waar iedereen meetelt. www.hetgeheimvanwijkontwikkeling.nl

maandag 10 januari 2011 / Parkstraat 29 / Arnhem / logo
Voor de Arnhemse Sport Federatie maken we een nieuwe website. We kwamen er al snel achter dat daarvoor ook een nieuw logo nodig was. Dankzij een guerrilla presentatie was de federatie direct overtuigd van ons voorstel. De ASF krijgt nu een nieuwe website én een nieuw logo. Én acht nieuwe petten.

dinsdag 7 september 2010 / Parkstraat 29 / Arnhem / video
Check out the Spikes & Sparrow video! Check out their new website! It's all coming from golden grounds.

dinsdag 15 juni 2010 / Parkstraat 29 / Arnhem / Fotosessie
Tijd om u het resultaat van de fotosessie voor de campagne van Spikes & Sparrow te laten zien. Alle hulde gaat uit naar fotograaf Gijs Jacobs en modellen Nora Reemts, Hennie Diek en Thijs Mulder. We zijn erg trots op het resultaat, dus hier meteen de hele serie.

dinsdag 27 april 2010 / Parkstraat 29 / Arnhem / Fotosessie
Londense praktijken in Arnhem! In een verlaten fabriek schoten we gisteren het eerste deel van de fotosessie voor de Spikes & Sparrow campagne. De doelgroep is de jonge, stoere en eigenzinnige vrouw of man. Door een druk leven hebben deze mooie mensen weinig aandacht voor hun sex appeal en dat levert een interessante spanning op. Als metafoor voor die spanning, onderzoeken we in de campagne onder de slagzin ‘Life is better served Raw’ het contrast tussen zachte vrouwelijke en rauwe mannelijke dingen.
2013 | 2012 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

© gulden bodem 2013 | Lid BNO